Κεφάλαιο 3ο. Ερωτήσεις ανοικτού τύπου.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
3Ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Κοινωνικοποίηση και Κοινωνικός έλεγχος
1. Τι δείχνουν οι ιστορίες παιδιών όπως το
«αγροτόπαιδο της Αβερόν», ή και άλλες
παρόμοιες περιπτώσεις για τον ρόλο της κοινωνικοποίησης;
2. Τι είναι η διαδικασία της
κοινωνικοποίησης και μέσω ποιων ψυχοκοινωνικών μηχανισμών επιτελείται;
3. Η ψυχοκοινωνικοί μηχανισμοί
μέσω των οποίων πραγματοποιείται η διαδικασία της κοινωνικοποίησης «εμφανίζουν
το άτομο σαν ένα παθητικό δέκτη, που αποδέχεται άκριτα προβαλλόμενα πρότυπα και
τις συμπεριφορές που πρέπει να υιοθετήσει». Να σχολιάσετε την πιο πάνω άποψη.
4. Ποια είναι τα βασικά
χαρακτηριστικά της κοινωνικοποίησης;
5. Να εξηγήσετε γιατί η κοινωνικοποίηση είναι μια διαδικασία
οικοδόμησης της συλλογικής ταυτότητας.
6. Ποιο άτομο θα χαρακτηρίζατε ως
κοινωνικοποιημένο;
7. Ποιες είναι οι βασικές
θεωρητικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη του «Κοινωνικού εαυτού»;
8. Σύμφωνα με την θεωρία του Ζ.
Φρόυντ ποιες είναι οι διαστάσεις
ανάπτυξης της προσωπικότητας του ατόμου;
9. Ποια είναι τα τρία μέρη της
προσωπικότητας του ατόμου, σύμφωνα με τον Ζ. Φρόυντ;
10. Ποιος είναι ο ρόλος των
μηχανισμών άμυνας για το άτομο, σύμφωνα με τον Ζ. Φρόυντ;
11. Τι σημαίνει για τον Μιντ ο
όρος κοινωνική αλληλεπίδραση;
12. Ποια είναι τα στάδια ανάπτυξης
του παιδιού κατά τον Μιντ και ποιες είναι οι συμπεριφορές που χαρακτηρίζουν το
παιδί κατά την διάρκεια του κάθε σταδίου;
13. Σύμφωνα με την προσέγγιση του Μιντ, πως
διχοτομείται η προσωπικότητα του ατόμου;
14. Να συγκρίνεται τις απόψεις του
Ζ. Φρόυντ και Μιντ σε ότι αφορά τα μέρη από τα οποία αποτελείται η
προσωπικότητα του ατόμου.
15. Ποια διαφορά παρατηρείται
ανάμεσα στις προσεγγίσεις του Φρόυντ και Μιντ με αυτές των λειτουργιστών και
μαρξιστών;
16. Σε τι αποσκοπεί η διαδικασία
της κοινωνικοποίησης σύμφωνα με τους λειτουργιστές;
17. «Οι μαρξιστές προσεγγίζουν
την κοινωνικοποίηση ως μια διαδικασία
μέσω της οποίας διαιωνίζεται η καθεστηκυία τάξη πραγμάτων». Να εξηγήσετε την
πιο πάνω προσέγγιση, σύμφωνα με την μαρξιστική θεωρία.
18. Να περιγράψετε τη σημασία των όρων: Κοινωνική θέση,
κοινωνικός ρόλος, κοινωνικός θεσμός.
19. Ποιοι είναι οι φορείς
κοινωνικοποίησης, σε ποιες κατηγορίες
διακρίνονται και ποια η σημασία τους;
20. Γιατί στις κοινωνίες μας
υπάρχει ταύτιση των φορέων κοινωνικοποίησης με τους θεσμούς;
21. Ποιος ο ρόλος της οικογένειας
ως πρωτογενούς φορέα κοινωνικοποίησης;
22. Πως η παρέα συνομηλίκων επιδρά
στην κοινωνικοποίηση των νέων;
23. Με ποιο τρόπο το σχολείο
συντελεί στην κοινωνικοποίηση της νέας γενιάς;
24. Ποιος ο ρόλος της θρησκείας ως
φορέα κοινωνικοποίησης;
25. Ποιος ο ρόλος της θρησκείας ως
φορέα κοινωνικοποίησης σύμφωνα με τον Ντυρκέμ και τη λειτουργιστική θεωρία;
26. Ποιος ο ρόλος των Μέσων
Μαζικής Ενημέρωσης στην διαδικασία της κοινωνικοποίησης;
27. Ποιος ο ρόλος του κράτους, ως
φορέα κοινωνικοποίησης;
28.Τι είναι ο κοινωνικός έλεγχος,
πότε ασκείται και ποιος είναι ο στόχος του;
29.Ποιες είναι οι μορφές
κοινωνικού ελέγχου; Να τις αναλύσετε και να εντοπίσετε τις διαφορές που
παρατηρούνται μεταξύ τους.
30. Να εξηγήσετε πότε
χρησιμοποιούνται οι κυρώσεις και πότε οι επιβραβεύσεις και από ποια είδη
κοινωνικού ελέγχου χρησιμοποιούνται;
31.Ποιο είναι το περιεχόμενο της
πολιτικής και της επαγγελματικής κοινωνικοποίησης;
32. Να εξηγήσετε την σχέση που
υπάρχει ανάμεσα στους κοινωνικούς ρόλους που αναλαμβάνει ένα άτομο με την
διαδικασία της κοινωνικοποίησης.
33. Ποια είναι η άποψη του Γκόφμαν
για τους κοινωνικούς ρόλους;
Σταύρος Ν. Πευκίδης
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου