ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΛΕΙΣΤΟΥ ΤΥΠΟΥ. 1ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΛΕΙΣΤΟΥ ΤΥΠΟΥ.
1Ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ
Ερωτήσεις της μορφής
Σωστού – Λάθους. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν ως σωστές ή λάθος γράφοντας το γράμμα Σ αν η πρόταση είναι σωστή ή το γράμμα Λ αν η πρόταση είναι λάθος, δίπλα στον αριθμό της κάθε πρότασης.
1) Η κοινωνιολογία γεννήθηκε στη Δυτική Ευρώπη
μετά την Γαλλική και την βιομηχανική επανάσταση.
2) Μία από τις
αλλαγές που συγκλόνισαν την Ευρώπη κατά την βιομηχανική επανάσταση ήταν και η
εμφάνιση της εργατικής τάξης.
3) Οι αλλαγές που
συντελέστηκαν μετά την Γαλλική και την Βιομηχανική επανάσταση είχαν ως
αποτέλεσμα και την ανάδειξη νέων κοινωνικών τάξεων.
4) Η επιστήμη της
κοινωνιολογίας ασχολείται μόνο με το άτομο και την συμπεριφορά του.
5) Η επιστήμη της
κοινωνιολογίας δεν εστιάζει στο άτομο, αλλά ασχολείται με το κοινωνικό σύνολο.
6) Η κοινωνιολογία ως επιστήμη έχει ως
αντικείμενο, εκτός των άλλων και τις κοινωνικές διαδικασίες και τον
μετασχηματισμό των κοινωνιών
7) Οι αλλαγές που
σημειώθηκαν με το πέρασμα του χρόνου δείχνουν ότι ο έρωτας και ο γάμος πως
μπορούν να νοηθούν ως ένα φυσικό κομμάτι της ανθρώπινης ζωής.
8) Σύμφωνα με τον Τ.
Μιλς η «κοινωνιολογική φαντασία» σημαίνει την ικανότητα των ατόμων να συνδέουν
αυτό που συμβαίνει στην προσωπική τους ζωή με τα ιστορικά και κοινωνικά
γεγονότα.
9) Σύμφωνα με τον I.Craib, « η θεωρία συνιστά απόπειρα να
εξηγήσουμε την καθημερινή μας εμπειρία με όρους που μας είναι οικείοι,
ανεξάρτητα από το αν πρόκειται για τις πράξεις άλλων ανθρώπων ή για τις
εμπειρίες μας από το παρελθόν ή για καταπιεσμένα συναισθήματα μας».
10) Αξιοποιούμε την
κοινωνική θεωρία, για να εξηγήσουμε και να κατανοήσουμε μια εμπειρία μας με
βάση άλλες εμπειρίες, αλλά και γενικές ιδέες για τον κόσμο γύρω μας.
11) Μια από τις
διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στην κοινωνική θεωρία και την καθημερινή
θεωρητική σκέψη είναι το γεγονός ότι στη θεωρητική προσέγγιση ενός θέματος
είναι απαραίτητη η βιωματική σχέση με αυτό και η άμεση εμπειρία.
12) Ο Α. Κοντ
«ανάδοχος» της κοινωνιολογίας, πίστευε ότι η νέα αυτή επιστήμη θα μπορούσε να
εξηγήσει με αυστηρό και αντικειμενικό τρόπο τα κοινωνικά φαινόμενα, την
κοινωνική οργάνωση και τις κοινωνικές μεταβολές.
13) Κατά το θεολογικό
στάδιο, σύμφωνα με τον Α. Κοντ, ο άνθρωπος ερμηνεύει τον κόσμο με προσφυγή σε
αφηρημένες ιδέες και έννοιες.
14) Σύμφωνα με τον Α.
Κοντ η κοινωνιολογία ήταν η ανώτερη μορφή του θετικού πνεύματος και μπορούσε να
συμβάλει στην ευημερία της κοινωνίας, αν χρησιμοποιούσε την επιστημονική
παρατήρηση.
15) Ο Κ. Μαρξ πίστευε
πως οι κοινωνικές επιστήμες θα πρέπει να στοχεύουν στην αλλαγή του κόσμου και
όχι μόνο στην μελέτη του.
16) Σύμφωνα με τον
Κ.Μαρξ τα μέσα παραγωγής όπως και τα προϊόντα της παραγωγής γίνονται
«κεφάλαιο», ατομική ιδιοκτησία των κεφαλαιοκρατών.
17) Ο Κ. Μαρξ
θεωρούσε ότι ο εκάστοτε τρόπος παραγωγής (οικονομική βάση) πως δεν σχετίζεται
με τις κοινωνικές, πολιτικές και πνευματικές διαδικασίες
18) Βάση και
εποικοδόμημα είναι βασικά συστατικά στοιχεία της θεωρίας του Κ. Μαρξ
19) Σύμφωνα με τον Κ.
Μαρξ η ιστορία κάθε κοινωνίας είναι η ιστορία των κοινωνικών συγκρούσεων και
της πάλης των τάξεων.
20) Σύμφωνα με τον Ε.
Ντυρκέμ κοινωνία είναι μια ηθική ενότητα
ανθρώπων, οι οποίοι μοιράζονται τα ίδια συναισθήματα και την ίδια προσήλωση σε
αξίες, όχι όμως σε κανόνες.
21) Η μηχανική
αλληλεγγύη σύμφωνα με τον Ντυρκέμ εμφανίζεται στις βιομηχανικές κοινωνίες.
22) Η αλτρουιστική
αυτοκτονία, σύμφωνα με τον Ντυρκέμ, παρατηρείται όταν τα άτομα δεν έχουν
αναπτύξει αρκετούς κοινωνικούς δεσμούς.
23) Η ανομία ως
φαινόμενο, σύμφωνα με τον Ντυρκέμ, συνδέεται με τις αργές μεταβολές που
σημειώνονται στις παραδοσιακές κοινωνίες.
24) Σύμφωνα με τον Μ.
Βέμπερ ο εξορθολογισμός, μας βοηθά να
δούμε την μετάβαση από την προβιομηχανική κοινωνία στην καπιταλιστική
βιομηχανική κοινωνία.
25. Η ορθολογική
κοινωνική δράση του ατόμου, σύμφωνα με τον Μ. Βέμπερ, είναι η δράση που
σχετίζεται με μια αξία.
26) Οι ιδεατοί τύποι
είναι εργαλεία που κατασκευάζει ο ερευνητής προκειμένου να κατανοήσει τα
κοινωνικά φαινόμενα και τις διαδικασίες.
27) Η σχολή του
λειτουργισμού δίνει μεγάλη έμφαση στις λειτουργίες των θεσμών.
28) Σύμφωνα με τους
λειτουργιστές η λειτουργία της κοινωνίας είναι εφικτή,
εφόσον τα άτομα ασκούν τους διαφορετικούς τους ρόλους.
29) Η οργανωτική αρχή
της θεωρίας του λειτουργισμού είναι η έννοια του συστήματος.
30) Σύμφωνα με τους
λειτουργιστές η κοινωνία οφείλει να κοινωνικοποιεί τα μέλη της, αλλά δεν είναι
απαραίτητο να ελέγχει αν έχουν εσωτερικεύσει τις κατάλληλες αξίες
31) Ο Κ. Μαρξ
υποστήριξε πως υπάρχει αμείωτος ανταγωνισμός μεταξύ της αστικής και της
εργατικής τάξης.
32) Η πάλη των
τάξεων, σύμφωνα με τον Κ. Μαρξ είναι ο μοχλός της ιστορίας.
33) Η έννοια της
υπεραξίας είναι βασικό εργαλείο στην θεωρία του λειτουργισμού.
34) Την υπεραξία
ιδιοποιούνται οι καπιταλιστές σύμφωνα με τον Μαρξ
35) Σύμφωνα με τον Ρ.
Ντάρεντορφ, όταν γίνεται ανακατανομή της εξουσίας, η σύγκρουση παύει να
υφίσταται.
36) Αλληλεπίδραση
είναι η δραστηριότητα που αναπτύσσεται μεταξύ δύο ή περισσότερων προσώπων κατά
την οποία ο καθένας δρα ανεξάρτητα από
την εκδηλούμενη ή προσδοκώμενη αντίδραση του άλλου.
37) Ο Κούλεϋ
εκφραστής της θεωρίας της κοινωνικής αλληλεπίδρασης εισήγαγε τον «κοινωνικό καθρεφτισμό του εαυτού μας».
38) Η διαμόρφωση της
αυτοεικόνας μας, σύμφωνα με την θεωρία της συμβολικής αλληλεπίδρασης, δεν
εξαρτάται από την ταυτότητα των άλλων.
39) Η σχολή της
αλληλεπίδρασης ονομάζει ως «σημαντικούς άλλους» όλα τα άτομα που επηρεάζουν
περισσότερο την αυτοεικόνα και την συμπεριφορά μας και τα οποία είναι
συγκεκριμένα πρόσωπα του περιβάλλοντος μας.
40) Οι στιγμές των
ανθρώπων, είτε λαμβάνουν χώρα στο
προσκήνιο, είτε στο παρασκήνιο θα έχουν τις ίδιες εκφράσεις.
41) Η σχολή της
κοινωνικής κατασκευής ή σχολή του κονστρουκτιβισμού υποστηρίζει πως η κοινωνική
μας ζωή είναι σταθερή και στηρίζεται σε σταθερές πρακτικές.
42) Πλεονέκτημα της
διεπιστημονικής προσέγγισης είναι η σφαιρική κατανόηση του εξεταζόμενου
θέματος.
43) Η οικογένεια ως
θεσμός μπορεί να μελετηθεί διεπιστημονικά.
Σταύρος Ν. Πευκίδης
Κοινωνιολόγος
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου